dinsdag 28 oktober 2014

Dag 1 na de operatie

Na een lange nacht van veel bloed overgeven nog altijd misselijk. De verpleegster is wel 5x langs geweest om mijn bloed op te ruimen.

Na wat gedronken te hebben kwam het er meteen weer uit met bloed. Na een aantal uur werd het bloed zwart (oud bloed) en was het laatste eindelijk uit mijn maag (bloed verteerd immers niet en moet eruit). Hierna kon ik weer alles drinken, zelfs door een beker en met een lepel.

Mijn kaken zijn niet op elkaar gezet en kon deze ook al meteen weer 1cm openen.
Praten was nog vrij lastig, maar ik was wel verstaanbaar. Met name door de zwelling in mijn gezicht en het rare gevoel in mijn kin en onderlip was het best lachwekkend.


Dezelfde dag ben ik nog langs de kaakchirurg geweest met mijn rolstoel en infuus. Er werden meteen foto's gemaakt. De kaken zien er goed uit, de operatie was geslaagd. Alleen de rechterkaak hadden ze moeite mee om te breken. Dit is duidelijk zichtbaar op de foto en aan mijn zwelling aan mijn rechter gezicht. Bovendien zijn ook meteen de verstandskiezen eruit gehaald welke ook bijdragen aan de zwelling. Mijn linkerkant was niet zozeer opgezwollen.

Ik kreeg ibuprofen bruis via een glas 3 maal per dag en om de zoveel tijd paracetamol via het infuus.
De dag zelf heb ik veel vla en pap op. Drinken ook. Maar je wordt de gehele dag voorzien van vocht via het infuus om uitdroging tegen te gaan. Je moet automatisch om de zoveel uur naar het toilet, ook al heb je niets gedronken. Maar dat is het infuus.

De eerste ochtend krijg je ook meteen een bakje Perio Aid om je mond te spoelen. Je kunt je tanden immers niet poetsen, dus 2 maal voorzichtig spoelen minimaal (en niet inslikken). Hierna was je jezelf met een washandje in je badkamer, terwijl de verpleegster het bed verschoond.

De eerste dag veel gelegen en gerust. Met name veel pijn aan mijn rechterkaak, deze was ook extra opgezwollen. De ibuprofen helpt tegen de algehele pijn, maar de pijn aan de rechterkaak gaat alleen even weg bij het ontspannen van de kaak en diep te ademen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten