zaterdag 8 november 2014

12 dagen na de operatie

Het is weer 12 dagen geleden na de ingreep. Gisteren ben ik weer bij de kaakchirurg langs geweest. Hierbij werden röntgen foto's gemaakt van mijn zijkant en deze waren perfect. Ik krijg deze nog een keer mee zodat ik de voor en na röntgen kan laten zien.

De genezing verloopt voorspoedig, de kaken sluiten goed op elkaar aan. Echter kan ik nog niet op mijn achtertanden buiten in rust, maar dit is normaal en door de verdwijnende zwelling zal ik weer op mijn tanden kunnen bijten. Er is express een kleine overbeet gehouden, omdat dit de natuurlijke positie is van de kaken. De orthodontist zal de overige correcties uit gaan voeren. Het orthodontisch traject gaat over 3 weken weer verder.

Tanden poetsen mag weer met een babytandenborstel zachtjes poetsen. De onderkaak poetsen voelt apart i.v.m. nog verdoofde stukjes tandvlees.

Voor wat betreft eten, mag ik weer langzaam beginnen met zachtjes kauwen van kleine stukjes zalm, ook stukjes frikandel. Gisteren natuurlijk meteen begonnen om een frikandel weg te krijgen. Dit kostte ongeveer een uur, hele kleine stukjes en heel zachtjes kauwen. Lastig is nog het slikken, ik heb nog steeds een palatinale bar in mijn gehemelte waar het eten telkens bovenlangs wil. Tijdens het beugelen was ik hier aan gewend, maar in de nieuwe kaakstand na de operatie moet ik hier opnieuw aan wennen.
Palatinale bar
Mijn stem begint ook weer langzaam terug te komen doordat de inwendige zwellingen langzaam beginnen af te nemen. De kin en onderlip voelen nog prikkelig en op bepaalde plekken nog verdoofd.

Volgende week donderdag heb ik mijn vervolgafspraak bij de kaakchirurg en mondhygiëniste om de stand verder te bekijken.

Foto's van vandaag:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten