donderdag 13 november 2014

17 dagen na de operatie (röntgen foto's VOOR en NA)

17 dagen geleden alweer sinds de onderkaak naar voren is verhuist en gekanteld.
Vandaag weer bij de kaakchirurg geweest en de mondhygiëniste.
De mondhygiëniste zei dat ik het goed bij hield en dat de hechtingen er al uit waren. De wonden zijn al grotendeels genezen.

De kaakchirurg heeft nog even gekeken en de beet ziet er perfect uit. De orthodontist had een extra elastiekje voor 's nachts meegegeven voor de middenlijn, maar dit is heel minimaal. Ik kreeg hier last van mijn rechterkaak door dat elastiekje, deze houd ik voorlopig uit op advies van de kaakchirurg.

De volgende afspraak bij de kaakchirurg staat gepland over 2 weken.
Hierbij heb ik ook nog gevraagd of ik de röntgen foto's van voor en na de operatie kon ontvangen. Deze heb ik vandaag ook meteen via e-mail ontvangen.

Rönten foto's voor- en na, zijkant en voorkant:

Zijkant voor- en na röntgen foto's. Links is te zien hoe de diepe beet zich heeft ontwikkeld en is zichtbaar hoe ik in mijn gehemelte bijt. Rechts is zichtbaar dat de kaken mooi op elkaar passen en ook is zichtbaar hoe de kaak gekanteld is en het lijkt als hij amper naar voren is verplaatst. Aan de titanium plaatjes die in de kaken zitten is te zien waar er is geboord. Verder valt op dat de verstandskiezen eruit zijn (de lichtere tanden links, aan de palatinale bar die boven de ene tand uitsteekt is zichtbaar dat er nu nog 1 kies achter staat). Boven heb ik nu extra kiezen achter dan onder. Dit komt omdat ik nog voor het beugeltraject 2 jaar geleden 2 kiezen voorin onder heb moeten laten trekken, vanwege een hoektand die naar binnen stond. Vandaar dat ik onder 2 kiezen minder heb. Je zou zeggen, waarom laat je die verstandskiezen dan niet zitten onder, dit was nodig voor de operatie om erbij te kunnen.

Voorkant voor- en na röntgen foto's. Links is te zien waar de verstandskiezen zitten (de mooie lichte kiezen aan het eind) en rechts dat ze verdwenen zijn. Rechts is te zien dat de tanden beter aansluiten. Ook is zichtbaar waar de titanium plaatjes zitten.

Nog een aantal selfies:
Voorkant

Voorkant plus beugel

Zijkant


4 opmerkingen:

  1. He pim,

    Goed zeg..die rontgen laten echt goed zien wat er allemaal gedaan is.
    Alweer tijd voor vaster voedsel of zit je nog steeds aan de pureezooi :-)

    Verveel je je al een beetje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Roy,

      Ja al weer redelijk wat vast voedsel. Nog geen harde dingen als biefstuk of korstjes.
      Zalm, brood zonder korst, rijst, pasta en stamppot gaan inmiddels weer naar binnen. Het kauwen is nog wat ongemakkelijk, want nu willen me voortanden ook ineens meedoen, terwijl ik gewend was met mijn achterkiezen te kauwen. De kaak wil ook af en toe terug naar achter, maar dat is meer wennen. Verveling alom, morgen heb ik mijn intake en vrijdag weer aan de slag.

      Verwijderen
  2. Overigens laten die rontgens voor de rest een tamelijk leeg hoofd zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen