dinsdag 11 november 2014

15 dagen na de operatie

Inmiddels weer 15 dagen verder. De grootste veranderingen:

  • Verder overgeschakeld naar zachte voeding, geen lege maag meer:
    • Zacht brood zonder korst;
    • Gebakken zalm;
    • Geprakte aardappelen en spruitjes;
    • Gebakken spek door de mixer en saus erbij;
    • Knakworstjes gaan ook.
Bij bovengenoemde gerechten ook erna nog vla of pap. In de ochtend volstaat een grote kom met Brinta en volle melk.

Vandaag voor het eerst weer bij de orthodontist langs geweest en het resultaat zag er goed uit. De minimale overbeet die is overgebleven kan nu gemakkelijk met de beugel gecorrigeerd worden. Daarnaast heb ik nog een elastiekje voorlangs gekregen welke ik alleen 's nachts hoef in te doen om de middenlijn te corrigeren. De orthodontist verwacht nog een half jaar te beugelen en dan zou het traject helemaal afgerond zijn. Dit klopt ook met het vooraf opgestelde behandelplan welke een duur had van 2,5 jaar. Over een half jaar is het 2,5 jaar geleden sinds de beugel erin ging.

Pijn heb ik af en toe nog aan mijn kaakgewrichten net boven de wangen, omdat deze nog moeten wennen aan de nieuwe situatie van de onderkaak. Verder nog af en toe pijn door het terugkerende gevoel van de kin en onderlip, deze jeukt en prikt zo nu en dan behoorlijk. Het gevoel was na de operatie overal al wel weer grotendeels aanwezig. Het begon al meteen te prikkelen en te steken. Dus ik heb goede hoop dat het volledige gevoel terug gaat komen. Als er iets op mijn kin zit voel ik dat. Alleen als er iets tussen mijn wang en tandvlees zit, voel ik dit nog minder goed. Maar ook dit komt steeds verder terug.

Nog wat foto's:

Elastiek die 's nachts ingaat.
Zwelling is al verder weg. Bij de wangen onder nog wel wat zichtbaar.

Bijna geen zwelling meer te bekennen vanaf de zijkant.

De gele kring verdwijnt langzaamaan.

A.s. donderdag weer langs de kaakchirurg en voor het eerst langs de mondhygiëniste om te kijken of het allemaal nog goed schoon is. Poetsen doe ik nu 3x per dag met een kleine tandenborstel en. 2x per dag spoelen met Perio Aid. Verder na elke poetsbeurt met een kleine rager tussen de tanden de etensresten weghalen.

3 opmerkingen:

  1. Gaat lekker toch? Alleen de keuze voor spruitjes (yeach!!!) begrijp ik niet helemaal :-)

    Amuseer je je nog een beetje? Game of Thrones alweer helemaal gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja als je van vloeibaar afkomt smaakt alles wat zacht is ;-). Dan ook maar wel wat gezonds ertussen, maar morgen staat lasagne op het menu, moet ook te doen zijn.

      Ja GOT en The Walking Dead aan het volgen, weer een week wachten op de volgende aflevering. Heb jij die nu al gezien?

      Verwijderen
  2. Walking dead volg ik helemaal niet... ben niet zo van de zombies, post-apocalyptic achtige series....heb pas Boardwalk empire afgekeken..... ademloos goed (als je van het genre houdt). Zit nu te kijken naar Last Ship....meeeeeeh ... kijk hem wel af maar om nou te zeggen 'top'.
    en GOT..... tja... volgende jaar pas weer helaas

    BeantwoordenVerwijderen